Zainteresowania czytelnicze późnego dzieciństwa cz. II

Badania zainteresowań czytelniczych dzieci w wieku szkolnym wykazały, że dla poszczególnych lat charakterystyczny jest pewien ulubiony typ książek. Przyjemność, jaką starszemu dziecku sprawia książka, polega przede wszystkim na tym, że zaspokaja ona bardzo silną w tym wieku żądzę przygód. Dziecko wprowadzone w świat fantazji, jaki stwarza dla niego książka, wyobraża sobie, że robi rzeczy, które chciałoby robić w życiu codziennym, a do których nie jest zdolne. W wieku lat sześciu i siedmiu główne zainteresowania czytelnicze dotyczą opowiadań o przyrodzie: wietrze, ptakach, drzewach i kwiatach. Wtedy pojawia się również zainteresowanie baśnią, lecz musi być ona krótka, prosta i zawierająca dużo dialogów. Każda książka dla tego wieku powinna mieć więcej ilustracji niż tekstu.

Najbardziej ulubioną formą opowiadania dla dziecka ośmioletniego jest baśń. Dziecku w tym wieku bardzo się podobają fantastyczne, urojone elementy tego rodzaju opowiadań. Z zainteresowaniem baśnią związane jest dość ściśle zainteresowanie opowiadaniami o innych krajach, szczególnie jeśli dotyczą dzieci. W dziewiątym roku życia zainteresowanie baśnią zaczyna zanikać, ponieważ dziecku, które uczy się w szkole, coraz trudniej uwierzyć w baśniowe elementy opowiadań. Odnosi się to szczególnie do chłopców, którzy w dziewiątym roku życia interesują się opowiadaniami o życiu chłopców, zwłaszcza harcerzy. Lubią oni również opowiadania o przygodach, komedie i opowiadania o duchach lub strachach. Pod koniec okresu dzieciństwa występuje na ogół pasja czytania i staje się ono jedną z najbardziej łubianych czynności rozrywkowych. Występuje to szczególnie u dziewczynek. Chłopcy i dziewczynki czytają dla przyjemności zwykle jedną do dwóch książek miesięcznie.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>