Urządzenia do gier i zabaw – ciąg dalszy

Potrzeby małego dziecka dotyczące zabaw są w większości przypadków, oprócz wyjątkowo biednych domów, dobrze zaspokajane. Gdy dziecko podrośnie, potrzebny mu jest ekwipunek do gier zespołowych i różnego rodzaju sportów. Gdy dziecko nie ma takiego ekwipunku, interesuje się innymi zabawami. Często potrzeby rozrywkowe starszych dzieci nie są zaspokajane w takim stopniu, jak potrzeby dzieci w wieku przedszkolnym lub dzieci w okresie dojrzewania (Reece, 1954). Ponieważ dziecko stosunkowo krótko interesuje się jednego rodzaju zabawą, potrzebne mu są różne przyrządy do gier, materiały i zabawki. Zbyt jednak duża ilość materiału do zabaw jest rzeczą równie złą, jak zbyt mała. Ograniczona ilość dobrze wybranego materiału rozrywkowego zachęca dzieci do zabaw bardziej pomysłowych i korzystniej wpływa na uspołecznienie dziecka niż posiadanie zbyt dużej liczby zabawek (Johnson, 1935). Najbardziej popularnymi zabawkami są zabawki wykonywane w domu, z których dziecko może robić różne inne rzeczy, co jest raczej niemożliwe w przypadku zabawek gotowych (Leonard, 1952).

Początkowo małe dziecko usiłuje zabawki zbadać. Potrząsa nimi, macha, ciągnie, popycha, kładzie do buzi i stosuje różne metody, żeby się dowiedzieć, z czego są zrobione, jak działają itp. Kilka lat później używa zabawek do zabaw polegających na naśladowaniu czynności osób dorosłych, a jeszcze później do zabaw inscenizacyjnych, udawanych. Gdy dziecko zbliża się do okresu dojrzewania, jego zainteresowania zabawą i zabawkami ustępują miejsca zainteresowaniom grami i sportem, a na skutek tego potrzeba posiadania zabawek przemija. Wprawdzie dziecko może mieć jakąś ulubioną zabawkę, do której jest uczuciowo przywiązane, lecz traktuje ją raczej jako „pamiątkę” niż jako przedmiot do zabawy (Bridges, 1929: Hulson, 1930: Parten, 1933: Vanee i McCall, 1934: Maybury, 1951).

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>