Radio a dzieci

Słuchanie radia jest jedną z najpopularniejszych rozrywek dzisiejszych dzieci amerykańskich (Lyness, 1951: McKellar i Harris, 1952). Radio jest lepszą rozrywką niż kino, ponieważ jest tańsze, łatwiej dostępne i można go słuchać o każdej porze dnia. Radio.cieszy się powodzeniem szczególnie w dni deszczowe lub w późnych godzinach popołudniowych i wieczorami. Zainteresowanie radiem zaczyna się w okresie niemowlęctwa, kiedy małe dziecko cieszy się słysząc muzykę lub zwykłe głosy i szmery. Dziecko rzeczywiście słucha radia dopiero przed trzecim rokiem życia. W piątym roku życia dziecko przysłuchuje się niektórym programom radiowym: w szóstym słucha radia kilka godzin tygodniowo: w siódmym zaczyna słuchać regularnie. Są pewne programy, których dziecko lubi słuchać codziennie, i jest zmartwione, jeżeli coś z nich opuści. Z każdym rokiem zbliżania się do okresu dojrzewania zainteresowanie słuchaniem radia powiększa się (Eisenberg, 1936: Gesell i lig, 1946: Lyness, 1951).

Dziecko szkolne’ słucha radia od jednej do trzech godzin dziennie. Jest to więcej czasu niż przeciętnie poświęca ono na swobodne czytanie lub chodzenie do kina. W wielu wypadkach na słuchaniu radia dziecko spędza więcej czasu niż na zabawie z innymi dziećmi, niż na grach i sportach. Chłopcy zazwyczaj więcej słuchają radia niż dziewczynki, ńie ma tu jednak w żadnym okresie znacznych różnic między nimi. Dzieci o wysokim ilorazie inteligencji słuchają radia mniej niż dzieci o niższym ilorazie inteligencji, lepsi uczniowie mniej czasu poświęcają słuchaniu radia niż uczniowie słabsi. Dzieci wiejskie, które mają mniej rozmaitych rozrywek niż dzieci z miasta, spędzają więcej czasu na słuchaniu radia niż dzieci miejskie. Podobnie jak w odniesieniu do czytania komiksów, dzieci lepiej przystosowane do środowiska mniej czasu poświęcają słuchaniu radia niż dzieci słabo przystosowane, a także inne są ich ulubione programy (Eisenberg, 1936: Clark, 1940).

Ulubione programy. Do 1929 roku program radiowy dla dzieci stanowiły jedynie wieczorne opowiadania. Od tego czasu specjalne audycje dla dzieci są tak liczne, że o każdej prawie godzinie w ciągu dnia dzieci .mogą słuchać radia. Nadaje się kilka programów dla dzieci w różnym wieku, więc mogą one wybrać to, co im się najbardziej podoba. Audycja, której dziecko słucha, jest jednak w szerokiej mierze zależna od tego, co jest w danym czasie nadawane. Program radiowy w pewnym stopniu zmusza dziecko do słuchania tego, co je mało interesuje, a pozbawia możliwości usłyszenia takich audycji, które je rzeczywiście zaciekawiają.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>