Pojęcia przestrzeni u dzieci

Ocenianie kierunku i odległości jest trudną rzeczą dla małego dziecka i może się ono tego nauczyć tylko poprzez doświadczenie. Aby móc ocenić pewną odległość lub pewną wielkość, dziecko musi się nauczyć porównywać je z przedmiotami, których wielkość lub od których odległość już zna. Musi nauczyć się zwracać uwagę na stopień jasności konturów i koloru, na ilość widocznych szczegółów oraz na to, że różne wrażenia wzrokowe, wynikające z konwergencji lub wysiłku, pomagają mu interpretować to, co obserwuje.

Niemowlęta rzadko sięgają po przedmioty oddalone od nich o więcej niż 20 cali1, co wskazuje, że mają jakąś ocenę odległości jeszcze przedtem, nim ukończą pierwszy rok życia. Stopniowo wraz z wprawą w sięganiu po przedmioty, dziecko uczy się poznawać nie tylko, jak bardzo są one od niego oddalone, lecz również, w jakim są kierunku. Dziecko wcześnie uczy się oceniać małe odległości, ponieważ ma mnóstwo ku temu okazji. Gdy tylko dziecko zaczyna wspinać się i czołgać, a później chodzić i biegać, ma więcej sposobności oceniać wielkość i odległość. Ponieważ jest ono niezmiernie żywe, w związku ze swoimi czynnościami może wytwarzać wiele skojarzeń, które mu umożliwią spostrzeganie wielkości, odległości, kształtów zarówno w domu, jak i poza domem (Gesell i lig, 1949).

Zabawa klockami, wózkami, rowerem trójkołowym i innymi ulubionymi zabawkami umożliwia dziecku dokładne spostrzeganie i poznawanie krótkich odległości, pod warunkiem, że są one badane w stosunku do jego własnego ciała. Większe odległości, ponieważ nie pozostają w żadnym stosunku do jego ciała, jak na przykład odległość pomiędzy dwoma drzewami lub długość kompleksu domów na jakiejś ulicy, są dla dziecka niesłychanie trudne do zauważenia. Na ogół do okresu dojrzewania dziecko nie jest zdolne zauważyć poprawnie dużych odległości, a nawet i potem jego oceny są często błędne.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>