Pojęcia piękna u dzieci cz. II

Obrazy realistyczne, wiernie przedstawiające życie, podobają się dzieciom o wiele bardziej niż obrazy wysoko stylizowane (linie krzywe i pomijanie pewnych realistycznych szczegółów). Aby rysunek lub malowidło podobało się dzieciom, powinno być realistyczne (Mellinger, 1932: Bon i Lopez, 1953), nawet jeśli jest niekolorowe (Whipple, 1953). Jedynie gdy kolor jest realistyczny, dzieci wolą obraz kolorowy od nieko- lorowego (Rudisill, 1952). Lubią również prostotę w obrazkach, ponieważ wtedy lepiej mogą zrozumieć ich treść. Gdy dzieci podrastają i lepiej rozumieją to, co widzą, zaczynają lubić w obrazku treść bardziej złożoną (French, 1952). Popularność komiksów jest częściowo wynikiem ich prostoty (str. 454-460 – rozważanie o tym, dlaczego dzieci lubią komiksy).

Dzieci bez względu na wiek lubią kolory. Głównie jednak od wieku dziecka zależy to, jakie kolory ono lubi i o jakim nasyceniu. Im dziecko młodsze, tym bardziej lubi kolory jasne i jaskrawe. Żaden kolor nie jest za jasny, aby mógł podobać się dziecku, niezależnie od tego, czy będzie zastosowany w ubraniu czy w zabawkach, czy po prostu jako jakaś próbka w teście. Odcienie pastelowe i barwy przytłumione są określane przez małe dzieci jako brzydkie. Wraz z przybywaniem lat ten stosunek do barw ulega zmianie. W okresie dojrzewania chłopcy i dziewczynki wolą wyraźnie odcienie ciemniejsze i barwy mniej nasycone, barwy nasycone uważają za „krzykliwe” lub „ohydne”. Większość dzieci najlepiej lubi kolor niebieski, czerwony i zielony. Najmniej łubiane kolory to czarny, biały, żółty i pomarańczowy. Chłopcy wolą kolor czerwony, dziewczynki niebieski i fioletowy (Dashiell, 1917: Katz i Breed, 1922: Cook, 1931: Garth i Porter, 1934: Olney i Cushing, 1935: Lark-Horovitz, 1937, 1939: Lucio i Mead, 1939: Alschuler i HaLtwick, 1947a: Blum i Dragositz, 1947: Staples i Conley, 1949: Bon i’ Lopez, 1953). ‚

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>