Czytanie – ciąg dalszy

Małe dziecko nie ma całkowitej swobody wyboru tego, co chce, ażeby mu czytano. Dorośli z jego otoczenia, czy to wychowawczyni ze żłobka lub przedszkola, czy rodzice, dostarczają mu książeczek, z których dziecko wybiera ulubione opowiadania. Dzieci wolą raczej opowiadania o ludziach i o zwierzętach znanych im z życia codziennego. Lubią takie klasyczne książki dziecięce, jak Three Bears (Trzy niedźwiedzie), Mother Goose (Matka gęś), Cinderella (Kopciuszek), i nowoczesne książki, jak Little Black Sambo (Mały czarny Sambo) i Mary Poppins (Maria Poppins). W wieku przedszkolnym dzieci lubią opowiadania humorystyczne, opowiadania z życia cowboyów i komiksy. Postaciami osób dorosłych dzieci interesują się raczej mało, ulubionymi botaterami opowiadań są zwierzęta, chłopcy i dziewczynki, wróżki i małe dzieci. Dzieci lubią te postacie, ponieważ przedstawiają one osobiste wartości albo są zabawne.

Ponieważ dzieci wierzą w animizm, dlatego opowiadania o zwierzętach, które zachowują się jak istoty ludzkie, cieszą się wśród nich dużą popularnością (Wilson, 1943, 1943a: Witty i inni, 1946: Garrison, 1952: Freid- son, 1953: Jersild, 1954).

Zainteresowania czytelnicze późnego dzieciństwa. Dziecko starsze, podobnie jak małe, ma ograniczone możliwości korzystania z lektury. Czyta tylko to, co jest dla niego dostępne. Początkowo czyta tylko książki, dostarczone mu przez rodziców. Kiedy podrośnie, może pożyczać książki od przyjaciół, z biblioteki szkolnej lub publicznej. Istnieje jednak pewna presja kulturalna, która wpływa na zainteresowania czytelnicze. Dziecko czyta to, co – zdaniem otoczenia – powinno znać, oraz to, co jest odpowiednie dla niego z uwagi na jego płeć. (Child i inni, 1946: Seward i Harris, 1951: Jersild, 1954). Środowisko w dużym stopniu decyduje o tym, ile dziecko czyta i co czyta (Warner i Lunt, 1941: Brown, 1954).

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>